diskuzní fórum   Vytvořte si vlastní diskusní fórum, poradnu nebo skupinu, ... pro vás a vaše kamarádky.

Vývoj poznávacích procesů

NašeBatole.cz – pro maminky, děti a rodina | Magazín o dětech do 3 let

Batole vnímá i vlastnosti předmětů, které nejsou bezprostředně přístupné smyslovému poznání tj. ty, které mají obecný charakter.

Vývoj čití a vnímání – Na vývoj čití má vliv:

  • zdokonalující se pohybová a manipulační přesnost
  • osvojování si řeči
  • do vnímání je zapojeno více smyslů najednou 

Vnímání – Pasivní prohlížení je nahrazeno manipulací s předměty – zapojení více analyzátorů vede k zpřesnění vnímání.

Pozornost – Je již úmyslná, dítě dokáže vědomě odvrátit pozornost od předmětů a jevů a pozorovat jiné. Rozšiřuje se rozsah, stálost i intenzita pozornosti. Ke konci tohoto období rozsah na 3 – 4 prvky, při hře se dokáže soustředit až 30 minut.

Paměť

  • má mimoslovní ráz,
  • pamatuje si, co ho upoutá
  • neumí zařadit vzpomínky v čase
  • dlouho si pamatuje příjemné a nepříjemné ovlivnění citových stavů a postojů – mnohé emocionální konflikty v pozdějším věku mají své počátky právě v tomto období
  • roste trvanlivost a rozsah paměti
  • tvoří se podmíněné reflexy – rozvoj učení

Představivost – O jejím rozvoji svědčí tématické hry, které začíná hrát. Představy dítěte připomínají spíše nepřesné vzpomínky než tvořivé, vědomé přetváření předtím vnímaných prvků.

Rozumový vývoj – batolete přechází podobně jako hra od stadia senzomotorického, kdy materiálem našeho myšlení je to, co vidíme a hmatáme, k myšlení symbolickému, tj. myšlení pomocí představ, a dokonce i pojmů – 1. pojmová zobecnění. Rozvíjí se příčinné a následné myšlení – deduktivní. Myšlení má názorně konkrétní charakter.


Leave a Reply

diskuzní fórum   Vytvořte si vlastní diskusní fórum, poradnu nebo skupinu, ... pro vás a vaše kamarádky.