Batole vnímá i vlastnosti předmětů, které nejsou bezprostředně přístupné smyslovému poznání tj. ty, které mají obecný charakter.
Vývoj čití a vnímání – Na vývoj čití má vliv:
- zdokonalující se pohybová a manipulační přesnost
- osvojování si řeči
- do vnímání je zapojeno více smyslů najednou
Vnímání – Pasivní prohlížení je nahrazeno manipulací s předměty – zapojení více analyzátorů vede k zpřesnění vnímání.
Pozornost – Je již úmyslná, dítě dokáže vědomě odvrátit pozornost od předmětů a jevů a pozorovat jiné. Rozšiřuje se rozsah, stálost i intenzita pozornosti. Ke konci tohoto období rozsah na 3 – 4 prvky, při hře se dokáže soustředit až 30 minut.
Paměť
- má mimoslovní ráz,
- pamatuje si, co ho upoutá
- neumí zařadit vzpomínky v čase
- dlouho si pamatuje příjemné a nepříjemné ovlivnění citových stavů a postojů – mnohé emocionální konflikty v pozdějším věku mají své počátky právě v tomto období
- roste trvanlivost a rozsah paměti
- tvoří se podmíněné reflexy – rozvoj učení
Představivost – O jejím rozvoji svědčí tématické hry, které začíná hrát. Představy dítěte připomínají spíše nepřesné vzpomínky než tvořivé, vědomé přetváření předtím vnímaných prvků.
Rozumový vývoj – batolete přechází podobně jako hra od stadia senzomotorického, kdy materiálem našeho myšlení je to, co vidíme a hmatáme, k myšlení symbolickému, tj. myšlení pomocí představ, a dokonce i pojmů – 1. pojmová zobecnění. Rozvíjí se příčinné a následné myšlení – deduktivní. Myšlení má názorně konkrétní charakter.