Vývoj citů (v úzké souvislosti s prostředím)
- soucit, láska, odpor i nenávist
- prožívá i složité konflikty v okolí
- slovně neumí své city vyjádřit
- rozhodují o jeho základním „citovém (životním) naladění“
- narušení citové rovnováhy = zdroj neuróz, projevujících se strachem
- city neumí tlumit, projevuje je bezprostředně
- napodobuje mimiku dospělých
Na přelomu 2. a 3. roku se stabilizuje určitý způsob sociálního jednání. Některé děti jsou agresivní, terorizují jiné, zatímco jiné jsou bázlivé, ušlápnuté apod. Zejména v podmínkách kolektivní výchovy může mezi dětmi docházet k záporným společenským kontaktům: „bezohlednost“ za účelem získání hračky „za každou cenu“, perou se apod. Nedostatek výchovné péče může už v tomto věku pokřivit sociální vztahy dítěte.