Nesprávnou výslovnost hlásek pozorujeme ve vývoji řeči víceméně u všech dětí. Na začátku tohoto vývoje je to přirozený jev. Nejčastěji vzniká tím, že dítě nahrazuje jednu hlásku jinou, která se snadněji vyslovuje například, když si vemu (ryba = liba, jiba, viba), nebo hlásku ve slově vynechává. Snaží se to vyslovit ale jelikož mu nejde vyslovir r, protože je pro něho těžké tak výslovnost zkrátí. (strom = stom). Do konce 5. roku a někdy i déle je nesprávná výslovnost některých “těžkých” hlásek přípustná (např. l, r, ř a sykavky).
O chybné výslovnosti, která je poruchou artikulace, mluvíme, když špatná výslovnost přetrvává déle, nebo tehdy, když dítě tvoří hlásku na nesprávném místě (např. francouzské r) nebo jiným způsobem (např. “šišlání” při výslovnosti sykavek s unikáním vzduchu po stranách jazyka). Chybnou výslovnost je třeba odstranit podle odborných rad logopeda, nejlépe před nástupem dítěte do školy. Správná výslovnost je důležitá ke zvládnutí základů čtení a psaní ve škole. Nemusíte se bát žádná ostuda to není. Dítě se naučí doma správné výslovnosti a pak mu to jde ve škole lépe. Není potřeba jej trápit.
Pokud u dítěte po 3. roce přetrvává nesprávná výslovnost mnoha hlásek, má-li těžkosti s opakováním delších slov, když slova komolí (zopakuje je vždy jinak a pokaždé nesprávně), když je jeho řeč pro cizí lidi málo srozumitelná nebo se zdá, že se při mluvení namáhá – v takovém případě pravděpodobně nejde jen o nesprávnou výslovnost, z níž dítě brzy “vyroste”, ale může jít o závažnější poruchu řeči (např. tzv. verbální dyspraxii nebo jinou poruchu) a je třeba obrátit se na logopeda.
Zdroj: Jak mluvit s dětmi od narození do tří let (Portál2009)