Při sledování vývoje v prvních letech života se nejčastěji hodnotí vývoj duševních a pohybových dovedností – tzv. psychomotorický vývoj (PMV). Jednotlivé dovednosti jsou charakteristické pro určité věkové období a vyskytují se u převážné většiny zdravé populace tohoto věku. Důležitým kritériem je posouzení, zda PMV jedince odpovídá věkovým normám nebo zda dochází k jeho opožďování. Zpomalený PMV může poukazovat na tělesné postižení dítěte nebo sociální či psychickou deprivaci dítěte.
Při vyšetřování PMV věnuje praktický lékař pro děti a dorost zvýšenou pozornost malým dětem, zejména kojencům do 1 roku, které rychle rostou a rychle získávají nové dovednosti. Toto období je klíčové k rozpoznání rizikových dětí, které se ve vývoji opožďují.
Dětský věk pro přehlednost dělíme na:
- období novorozenecké – do 4 týdnů od narození
- období kojenecké – do 1 roku
- období batolecí – do 3 let
- období předškolní – do 6 let
- období školní – do 15 let (ukončení základní školní docházky)
Základní sledované parametry PMV:
- hrubá motorika
- jemná motorika
- vývoj řeči
- sociální vývoj
- vyšetření reflexů
K vyšetřování PMV přistupujeme v co možná nejideálnějších podmínkách pro dítě (vhodná teplota okolí, přibližně 1 hodinu po jídle, dítě vyspané, úlekové reflexy až na konci vyšetření).
Hrubá motorika
Při vyšetřování hrubé motoriky sledujeme hybnost, polohu hlavy, trupu a končetin ve 3 základních polohách – na zádech, na břiše a ve svislé vzpřímené poloze. Základní tzv. uzlové body hrubé motoriky jsou:
- 3. měsíc – dítě „pase koníčky“ (v poloze na břiše zvedne hlavu a opírá se o lokty)
- 5. – 6. měsíc – překulí se z břicha na záda
- 6. – 7. měsíc – překulí se ze zad na břicho
- 8. měsíc – dostává se na všechny 4 končetiny
- 9. měsíc – leze a sedí bez opory
- 10. -11. měsíc – přitahuje se do stoje
- 12. měsíc – stojí s oporou a obchází nábytek
- 15. měsíc – začne samostatně chodit bez opory
- 2 roky – dítě běhá, šplhá po schodech
- 3 roky – krátce stojí na jedné noze
- 4 roky – střídá nohy při chůzi do schodů
- 5 let – umí skákat po jedné noze
Jemná motorika
- 1. měsíc – sleduje očima světlé předměty, prsty zaťaté v pěst
- 3. měsíc – hraje si s rukama, sleduje očima
- 6. měsíc – sahá po hračce, předá věci z ruky do ruky
- 9. měsíc – koordinace ruka-oko-ústa
- 12. měsíc – nůžkový úchop rukou (opozice palce)
- 18. měsíc – čmárá po papíře, vše zkoumá, staví 2-3 kostky na sebe
- 2 roky – samo se krmí lžičkou, obrací jednotlivé stránky
- 3 roky – obkreslí kruh
- 4 roky – kreslí hlavonožce (kreslené postavě chybí trup)
Vývoj řeči
- 1. měsíc – pláčem dává najevo nespokojenost (hlad, zima), utiší se hlasem matky
- 3. měsíc – brouká si, obrací se za zvukem
- 6. měsíc – najde zdroj zvuku očima
- 9. měsíc – zdvojuje slabiky
- 12. měsíc – umí máma, táta
- 18. měsíc – umí cíleně používat alespoň 5 slov
- 2 roky – umí cíleně používat alespoň 20 slov, řekne si o jídlo, pití, toaletu
- 3 roky – používá jednotné a množné číslo, naslouchá příběhu
- 4 roky – popíše obrázek, mluví s ostatními
- 5 let – bezchybná výslovnost
Sociální vývoj
- 1. měsíc – koncem 1. měsíce náznak úsměvu
- 3. měsíc – usmívá se spontánně
- 6. měsíc – raduje se z pozornosti
- 9. měsíc – obava z cizích lidí
- 12. měsíc – ukazuje blízké osobě náklonnost
- 2 roky – používá lžíci, hrneček, přes den se nepomočí
- 3 roky – dělí se s ostatními, rádo pomáhá doma
- 4 roky – hraje si v kolektivu, má kamarády
- 5 let – spolupracuje při hře s ostatními