Předškolní období trvá od 3 přibližně do 6 let. Konec této fáze není určen jen fyzickým věkem, ale především sociálně, nástupem do školy. Ten s věkem dítěte sice souvisí, ale může oscilovat v rozmezí jednoho, event. i více let. Charakteristickým znakem tohoto věku je postupné uvolňování vázanosti na rodinu a rozvoj aktivity, která už není tak samoúčelná, umožňuje např. dítěti, aby se uplatnilo a prosadilo ve vrstevnické skupině. K uvolnění této závislosti přispívá osvojení běžných norem chování, znalost obsahu rolí a přijatelná úroveň komunikace.
Tříleté dítě má zakončenou důležitou etapu svého vývoje. Mělo by umět chodit, běhat, zvládnout chůzi do schodů. Postupně se jen vylepšuje motorika a zlepšuje se pohybová koordinace. Čím je dítě zručnější, tím je více soběstačné a pochopitelně méně závislé na pomoci dospělých.Ve třech letech by dítě mělo zvládnout obléknout se, obout si botičky, umýt si ručičky, pod dohledem dospělých se okoupat a zvládnout s malou pomocí toaletu.
Vývoj nejen základních schopností, ale celkový vývoj dítěte je závislý na více faktorech, jako je například výchova nebo prostředí, ve kterém dítě vyrůstá.