Uchopování, pouštění a manipulování předměty se v batolecím období rychle zdokonaluje. Dítě už dokáže například postavit dvě kostky na sebe.Něco takového nevyžaduje jen schopnost něco pustit, ale děti jsou už schopny si své úkony načasovat.
Asi osmnástiměsíční dítě zvládá postavit věž z kostek celkem bez problémů.Ve dvou letech už seřadí kostky podle vašeho příkladu jak vodorovně, tak svisle. Tříleté dítě postaví ze tří kostek most, když mu to ukážete.
Kolem druhých narozenin zvládne například zastrčit geometrické tvary do příslušných otvorů.
Malování
Kolem jednoho roku je pro dítě tužka předmět jako každý jiný – bude s ní tedy nejspíš jen mávat a tlouct o stůl. Teprve časem možná spontánně vyzkouší první tahy po papíře.Kolem roku a půl se už dítě bude snažit napodobit čáru, kterou mu předvedete – povede ji však klidně jiným směrem.
V tomto věku většinou počmárá pravý dolní roh.Kolem dvou let ale už dokáže udržet i směr – bude to většinou nahoru-dolů nebo dokola. Meti druhým a třetím rokem dokáže dítě napodobit podle předlohy kruh nebo “křížek”, když mu to pořádně předvedete.
Každé dítě je však jiné.Nesrovnávejte své dítě s jinými, stejně starými dětmi. Naše jedenácti měsíční dcera miluje pastelky,voskovky apod…Pastelkama klepe o papír.Pořídili jsme ji voskové kvádříky z včelího vosku a již v osmi měsících dělala tahy po výkresu.Bavilo jí to a snažila se to co namalovala chytit do ručky.Hlavní je, aby dítě samo chtělo zkoušet něco nového a při objevování mu to půjde samo.