Podle Piageta je v 1,5 až ve 2 letech ukončen vývoj senzomotorické inteligence a začání nová etapa – symbolické a předpojmové myšlení
Po 1. roce – diferencovaná a aktivní akomodace – zvídavost, aktivita, experimentování. Konec období senzomotorické inteligence (kolem 1,5 roku) – aktivní tápání s užitím známých prostředků v nových situacích, ale i vynalézání nových prostředků na základě mentálních kombinací. To předpokládá vnitřní obraz – představu – odlišnou od toho, co v dané chvíli vnímá = je schopno oddálené nápodoby – napodobuje model, který už není přítomen.
Koncem 2. roku schopnost činnosti konané jen v mysli. V této fázi symbolického myšlení (2 – 4 roky) užívá dítě slov spíše jako „předpojmů“- zůstává na půli cesty mezi individuálními konkrétními věcmi (prvky) a obecností třídy.