Myslím, že nejen já se potýkám s cenou, vkusem a hlavně se sny svých dětí, které bohužel mimo nás, rodičů, ovlivňují kamarádi, spolužáci a reklamy.
Výchova dítěte je nemyslitelná bez hraček. Hračka má působit na rozvoj všech složek dětské osobnosti. Má podněcovat pohybový, smyslový, rozumový a citový vývoj dítěte. Má rozvíjet v dítěti jeho společenské postoje a napomáhat k vytváření dobrých návyků. Má probouzet a rozvíjet dětskou fantazii. Aby hračka mohla toto všechno splňovat, musí být vybírána vždy s ohledem na “vývojový věk” dítěte. To znamená, že v jednotlivých etapách vývoje dítěte musí mít hračka své specifické rysy. Dětská hra se vyvíjí v závislosti na vyspívání a výchově dítěte a od toho se odvíjejí i požadavky kladené na jednotlivé hračky.
- dítě do 6 měsíců – Hračka má rozvíjet všechny smysly, chrastítka, hračky které se dají kousat, cucat a mačkat. Důležitou úlohu hrají barvy.
- dítě 6-12 měsíců – Pohyblivé hračky do kterých se dá bouchat – míčky, látkové hračky, hračky do vody a jednoduché skládačky.
- dítě 1-1,5 roku – Skládací a vkládací hračky, hudební hračky, jednoduchá autíčka, tahací hračky.
- dítě 1,5-2 roky – Třídící hračky podle barev a tvarů, bouchací, zatloukací hračky, oblékací a koupací pananky,…
- dítě 2-4 roky – Stavebnice, nářadí, předměty denní potřeby, nádobíčko, ….
Co má hračka rozvíjet
- motoriku – hračka má dítě lákat k pohybu, k jeho jistotě a eleganci.
- smyslové vnímání – hračka stimuluje rozvoj sluchu, zraku a hmatu, podporuje soustředění, cit pro barvu a tvar.
- poznání – hračka simuluje nedostupnou skutečnost.
- myšlení a řeč – hračka vybízí ke komunikaci, rozvíjí fantazii i myšlení.
- city – hračka má vyvolávat libost barvou, zvukem, tvarem, materiálem, variabilností.
- vůli – dítě si svou hračku vyžaduje a brání.
- sociální vztahy – hračka motivuje a vybízí ke spolupráci.
- povahové rysy – hračka podporuje soustředění, stanovuje určitý řád či pravidla.
Jaká má hračka být
- výchovně hodnotná – podněcování k pozitivní činnosti
- přiměřená vývojové úrovni – nemusí být v souladu s věkem dítěte
- jednoduchá – podpora fantazie
- technicky bezvadná – „měla by něco vydržet„
- hygienicky nezávadná – omyvatelná či pratelná
- variabilní – možnost několika herních činností
- bezpečná – bez ostrých hran, vyrobena z materiálu přátelského dětem
- vkusná – ovlivňuje estetické cítění.
Zdroj – www.hracky.webz.cz + vlastní studijní materiál