Hračky, které může dítě využít hned několika způsoby, které povzbuzují děti k tvořivosti a podporují jejich představivost, jsou často právě ty, ke kterým se dítě neustále vrací. Při nákupu hraček pro dítě je dobré vždy dávat pozor na to, pro jaký věk dítěte je hračka určena. Nejlepší je hledat hračky, které dítě zaujmou a současně odpovídají úrovni jeho vývoje. Koupíme-li našemu dítěti hračku, které už „odrostlo”, zbytečně brzdí jeho vývoj a téměř nic mu nepřináší. Naopak hračka, která je určená mnohem starším dětem, je pro dítě příliš složitá a vlastně ani neví, co s ní má dělat. Většinou ale rodiče sami vědí, jaký typ hračky je pro jejich dítě nejvhodnější a hračky zvolí obvykle správně.
Děti rády využívají svou představivost a tvořivost. Právě to jim vhodně zvolené hračky umožňují a proto hrají důležitou roli v obohacení života dítěte. Když dáme dětem možnost tvůrčí hry, pomáháme jim upevňovat sebevědomí a pocit hrdosti z vlastních úspěchů. Často právě ty nejjednodušší hračky dávají dětem největší možnosti zábavy.
Hračky by měly podporovat např. poznávání barev, jednoduchých tvarů, velikostí, různých poloh (nahoře-dole, vpředu-vzadu, nad, pod atd.), určování množství (počítání). Důležité je, aby si s malým dítětem hrál vždy nějaký dospělý nebo starší sourozenec, který na dítě během hry hodně mluví a zevrubně popisuje vše, co se děje. To je velice důležité pro jazykový rozvoj dítěte.
Jaké hračky by vašemu dítěti neměly chybět
-
Hračky povzbuzující dítě k napodobovaní skutečného světa: auta, vláčky, zvířátka, malé kuchyňky, nádobíčko, lékárničky a doktorské sety, malé telefony – to vše, přizpůsobené dětské úrovni, pomáhá dítěti učit se o světě.
-
Hračky, které inspirují k řešení problémů: kostky různých barev, tvarů a velikostí, různé skládačky a vkládačky.
-
Hračky, které pobízejí k tvořivosti: barvičky, pastelky, papír, plastelína, stavebnice.
-
Míče: hra s míči různých druhů (nafukovací, gumové, pěnové) pomáhá dětem zlepšit pohybové schopnosti. Míčové hry jsou také skvělou příležitostí k učení se vyhrávat a prohrávat.
-
Hudební hračky: děti obvykle rády tančí a zpívají, stejně tak s nadšením používají různé hudební nástroje. Může se jednat o jednoduchý bubínek, píšťalku, malé piano, pro větší děti už to může být třeba flétna, kytara, harmonika apod.
-
Knížky: děti by měly mít co největší množství knížek. Od jednoduchých leporel, po obrázkové knížky s jednoduchými texty, které jim rodiče předčítají, až po pohádky a příběhy, které už si později mohou číst samy.
Proč je vlastně hra pro dítě důležitá?
-
Hra pomáhá dítěti poznávat sebe sama a zároveň porozumět společenskému světu, který ho obklopuje.
-
Hra umožňuje dítěti možnost objevit, jak fungují různé věci, jak se domluvit s ostatními dětmi i dospělými.
-
Hry stimulují a prohlubují tvořivost a představivost.
-
Hra silně podporuje společenský a jazykový rozvoj dítěte.
-
Hra podněcuje myšlení a učí schopnostem řešit problémy.
-
Hra rozvíjí motorické schopnosti (jemnou i hrubou motoriku), posiluje kondici a koordinaci.
-
Hra je zdrojem sebevědomí, samostatnosti a pomáhá vytvořit si žebříček hodnot.
-
Hra umožňuje dítěti učit se a procvičovat společenské schopnosti, mezi něž patří dělení se s jinými dětmi, spolupráce a dohoda (to je patrné především mezi sourozenci, ale také třeba v předškolních zařízeních).