K batolecímu věku nepatří tresty v podobě hlučného křiku či fackování. Četné studie opakovaně prokázaly, že korekce chování křikem nebo bitím narušuje v dítěti základní důvěru v okolní svět, smysl pro spravedlnost i vnímání vlastní hodnoty. Pokud tyto tresty přesto v některých rodinách dodnes přetrvávají, svědčí to především o problému rodičů, a nikoliv dětí. Potřeba kázně tedy z módy ani v nejmenším nevyšla, naopak. Kázeň a snaha o její dosažení jen dostaly jinou kvalitu. Nejde už o to přimět dítě k vykonání vůle rodičů, nýbrž především o zprostředkování vědomí, že k hodnotnému soužití s ostatními lidmi patří ohleduplnost, spolupráce a respekt vůči potřebám druhých. Rodič by neměl být tím, kdo usměrňuje dítě z pozice fyzické síly a moci, nýbrž moudrým a láskyplným učitelem, jenž s taktem, důsledností a porozuměním ukazuje dítěti svět a vymezuje hranice.
Láska a výchova v rovnováze
Problém batolecího období spočívá v tom, že nevhodné chování v tomto věku ještě nesouvisí s vědomým zlým úmyslem. Batolata jsou k činům motivována intuitivní snahou po naplnění svých nejzákladnějších potřeb, týkajících se např. jídla, zábavy či citového uspokojení. Nemají ovšem ještě zkušenosti a neznají bezpečnostní ani společenská pravidla, takže nezřídka sebe i okolí vystavují kritickým situacím. A samozřejmě také zkoušejí, kam až mohou zajít.
Jiné je to se “skrytým nebezpečím”. Jako dobrý příklad lze jmenovat v místnosti hořící kamna nebo krb. Oheň z pochopitelných důvodů dětskou pozornost silně přitahuje a vysvětlování, že “pálí” samo o sobě nezabírá. Stačí ale pomalé přiblížení se k povrchu rozpáleného skla či velmi letmý dotyk za asistence rodičů, a dítě se napříště tomuto místu samo od sebe vyhne.
Základní pravidla výchovy batolete
Nenechte se vyprovokovat. Usilujte o to, abyste nevhodné chování dítěte nekorigovali v přílišné nervozitě nebo vzteku.Vyvarujte se pokud možno všech tělesných trestů a zastrašujícího křiku. Stanovujte jasná a přehledná pravidla přiměřená věku dítěte. Nezapomínejte, že dítě nemůže začít chápat obecný význam pravidel, dokud nepochopí konkrétní svět, který je obklopuje. Využívejte pozitivní zpětnou vazbu. Pochvala je víc než napomenutí. Všímejte si dobrého chování svého dítěte a chvalte je za ně. Ve svých požadavcích a rozhodnutích buďte důslední. Výjimky musí zůstat výjimkami. Děti občas provokují, ale přitom oceňují, když mají jistotu jasně vymezených hranic. Přináší jim to mimo jiné pocit bezpečí.
Zdroj
Časopis – Miminko (3/2007)