Verbální vývoj od 2 do 2,5 let

Dítě zvyšuje svůj komunikační apetit. Prostřednictvím verbální komunikace se dovede již dožadovat svých cílů a komunikovat se svým okolím. Začíná tvořit víceslovné věty, pomalu začíná skloňovat a časovat. Ovládá již 200 až 400 slov. Podle Lechty (2002) vrcholí účinek tzv. genotypického faktoru pro osvojování řeči a začíná období gramatizace řeči. Vlastní vývoj gramatizace řeči však nastává až v období mezi 3. a 4. rokem dítěte. Dítě už nepoužívá pouze podstatná jména a slovesa, ale osvojuje si další slovní druhy. Pozvolna přestávají být věty disgramatické, dítě začínají tvořit věty víceslovné, vnímá distinktivní znaky některých fonémů v rámci znělosti (T – D), způsobu artikulace (P – A) a místa artikulace (M – G). Myšlení se stává verbální a řeč intelektuální. Celý článek »

Verbální vývoj od 1,5 roku do 2 let

Dítě častěji komunikuje se svým okolím verbálně. Pomocí řeči poznává své okolí. Napodobuje dospělé, ale i samo od sebe opakuje slova – hraje si se slovy. Pomocí sečtení dvou jednoslovných vět tvoří věty dvojslovné. Je to období prvních otázek. Tvoří otázky typu, kdo je to a co je to? Dítě je již schopno reprodukovat dvojici či trojici čísel, umí ukázat na panence části těla. Při artikulaci slov často vynechává slabiky. Lechta (2002) toto období nazývá obdobím sémantizace. Celý článek »

Preverbální stádium vývoje řeči – preverbální projevy

Preverbální projevy (křik, broukání) mají vazbu na budoucí zvukovou, slovní, verbální řeč dítěte. Tyto projevy, na rozdíl od neverbálních, postupně zanikají při vývoji verbální komunikace, jsou nahrazeny verbálními projevy. Předverbální projevy lze u dítěte zaznamenat ještě před jeho narozením. Zeller (in Klenková 2000) uvádí tzv. nitroděložní kvílení (vagitus uterinus). Sovák (1989) uvádí, že již první výdech po narození je reflexně provázený hlasem. Po narození dítě saje, žvýká, polyká, to jsou činnosti, které jsou nezbytné pro zdárný vývoj verbální řeči. Crickmayová (in Klenková 2006) uvádí úzkou souvislost mezi žvýkáním a mluvením. Dodává, že se dítě nepokusí verbálně používat čelist, jazyk a rty, dokud se nenaučí provádět žvýkací pohyby. Celý článek »

Preverbální stádium vývoje řeči – neverbální projevy

Neverbální projevy obsahují prvky zvukové i nezvukové, jsou vázány na budoucí verbální i neverbální projev dítěte. Neverbální projevy dítěte zůstávají v určité formě po celý život. Celý článek »



Verbální vývoj v období 1 až 1,5 roku dítěte

V období 1 roku dítěte jsou již položeny základy mateřského jazyka, jakožto základy melodie, mimiky, gestikulace a základy používání hlasu.

Toto období bývá nazýváno jako stádium slovověty, stádium jednoslovných vět. Objevují se jednoslovné věty, první slova. Často jsou to podstatná jména či citoslovce, které vyjadřují pocity dítěte nebo imitující zvuky (např. bác, bum), přičemž jedno slovo může mít více významů (může být přáním, konstatováním, emocí). Neverbální projevy ztrácejí postupně na významu, přesto však patří do repertoáru komunikace dítěte. Na konci období dítě umí zpravidla 70 až 80 slov. Přesto pasivní zásoba převažuje nad aktivní. Dochází ke kvalitativnímu rozvoji řeči, dítě je schopno podat na požádání knížku a dát ji na zadané místo aj. Celý článek »

Vztah k dítěti

Rodiče mají velký vliv na dítě v době, kdy se dítě nejrychleji učí a chápe. Proto mají i velkou odpovědnost za jeho výchovu.

Přátelský vztah

  • Dívejte se na své dítě jako na samostatnou osobnost.
  • Dítě cítí právě tak jako dospělý.
  • Buď k němu slušný a laskavý.
  • Hovoř s ním o některých plánech v domácnosti, např. co koupit, opravit, aby dítě cítilo sounáležitost s rodinným kolektivem.
  • Dávej mu nějakou pravidelnou povinnost v tomto kolektivu, a to od jeho batolivého věku.
  • Važ si jeho důvěry, jeho názorů a plánů.

Celý článek »

Pohlavní složka výchovy

Není správní mluvit o samostatné pohlavní výchově. Otázka pohlavní výchovy je v podstatě otázkou kázně a rozumné životosprávy, kulturní a mravní výchovy. Všechny zdravé děti, některé dříve, jiné později, se ptají, jak přišly na svět. Jde o to, aby se odpověď raději dověděly od rodičů, něž na ulici aby si tak zachovaly důvěru k rodičům. Raději tedy jemným a vážným způsobem, aby získaly přímý a poctivý postoj k druhému pohlaví.  Celý článek »

Duševní rozvoj

Každé dítě je jiné. Některé je bystré a čilé, jiné chápe pomaleji a je loudavé, některé je rychlé, ale nedbalé, jiné myslí pomalu, ale přesně, některé je obratnější v práci rukou, jiné zase myšlení. Je to zčásti zděděné, zčásti vliv výchovy. Na duševní rozvoj možno působit příznivě nebo nepříznivě.  Celý článek »

Mravní stránka dětské povahy

Každému se líbí ušlechtilý člověk, i když je někde slyše hlasy, že ušlechtilost k ničemu není, že hrubost a vychytralost více na světě dokážou.

Co činit?

Především buďte sami příkladem v ušlechtilém nazírání na svět kolem sebe. Udržujte dítě v kázni a rozumné životosprávě. Buďte pevní a důslední. Vyžadujte poslušnost, ale ne slepou, nýbrž odůvodňujte své rozkazy. Vyžadujte plnění úkolů, vyžadujte od dítěte zodpovědnost, samozřejmě úměrně jeho věku.  Celý článek »

Spravedlnost k dítěti

  • Uč je, aby se snažilo ve všem o nejlepší výkon.
  • Vyslov mu uznání za jeho výkon.
  • Uznej i jeho snahu, nestojí – li výkon za mnoho.
  • Snaž se nejprve pochopit jeho pohnutky a porozumět mu, než je zahanbíš nebo potrestáš.
  • Chovej se tak, aby se k tobě nebálo přijít i s přiznáním, že provedlo něco, zač by mělo být pokáráno nebo i potrestáno. Ať důvěřuje tvé spravedlnosti i tvému uznání dobré snahy.

Celý článek »