Jsou pohádky o princezně opravdu špatné pro naše dívky?

Hodně děti se dívá na pohádky o princezně nebo filmy o pop hvězdách, které jsou krásné s krásnými šaty a mají vzrušující život. Myslíte si, že oddávat děti v těchto fantaziích, je více škodlivé než užitečné? Moje dcera miluje princezny – hlavně Popelku. Ze začátku jsem měla přání, aby se mohla vyžívat v pohádkách a skutečnost, že žádná žena by neměla být ve špatné situaci, čekat na prince, aby ji zachránil. Přesně tak, jaké příklady nabízejí tyto příběhy vašim dětem? Že ženy jsou slabší než muži? Jen krásné ženy si najdu prince? Přiznejme si to, většina idolů našich děti jsou krásní lidé s krásnými šaty a vzrušujícím životem. Jsme v tom, že oddávat naše děti v těchto fantaziích, způsobuje více škody než užitku? Tak jsem se zeptala mé dcery, která má čtyři roky, že co tak miluje na Popelce? “Má krásny hlas” zněla její odpověď. “A ona nosí pěkně šaty.” Jsou sny předškolních dětí o rozmaru, fantazii a radosti tak špatné? Celý článek »

Učení batolete 5 – slovíčko prosím

Slovíčko prosím

Zpočátku je to snadnější, když je spojené s gestem : sepnutí ruček. Vyprovokuje pak vaše dítko otázka” jak řekneš, když něco chceš?” Má ten praktický efekt, že utlumí, na okamžik odloží, příliš nedočkavé prosazování vlastvího přání. Dá se vhodně použít i při poskytováné pamlsku, ale zvláště tam, kde jde o konkurenční boj mezi dětmi , když jeden druhému se snaží vytrhnout hračku z ruky. Konkrétní případy jsou u sourozenců. O něco starším sourozencům se zrovna líbí hračka, kterou má Celý článek »

Učení batolete 4 – není, soustředění

Slovo “NENÍ”

Mizení a objevování předmětů je vděčným námětem pro rozvíjení poznání a může být i radostným emocionálním podnětem. nabízí se množství obměn už od první hry s plenou na kojenecké úrovni. Jednoduché schovávání předmětů za záda, v dlaních, v kapse ap . a opětné jejích odhalování umožnˇuje vedle slova “není”procvičovat i názvy schovávaných věcí. Toto procvičování  se hodí i při práci s obrázky. Celý článek »

Učení batolete 3 – barvy, značky

Základní barvy

dříve než umí barvy pojmenovat, je dítě schopno je třídit podle návodu dospělého, přiřadí stenou barvu ke stejné, ale zatím je nepozná. když děti učíme znát barvy, vybíráme takové předměty, na nichž je barva v sytém tonu, nepožkozená a zřetelná a hlavně na velké ploše, aby dítě poznalo o jakou barvu se jedná. Dítě se pomocí určitých předmětů naučí dříve barvu poznat. Celý článek »



Učení batolete 2 – časové pojmy

Časové pojmy

Ráno, poledne, večer, v noci, včera, dnes, zítra….

nabízí se celé množství činností a zážitků i dosavadních dětských zkušeností, vázaných na určité dení doby. Děti si je osvojí tím spíše, čím větší význam jim budou přikládat jejich maminky….Ráno:když ráno vstane, je dobré říct : Dobré ráno, Mařenko. nebo Máme to ale krásné ráno…dobře jsme se vyspali…sluníčko vstává, ptáci, květiny, vše se ráno probouzí. Už není noc. V noci se spí, je tma. Ted´je ráno začíná nový den, budeme snídat…proč? Protože je ráno. Večer se nesnídá, co jíme večer? atd… Celý článek »

Učení batolete 1 – protiklady, polohy

Protiklady

Využíváme každé příležitosti v běžných denních situacích, ale můžeme i ve formě hry záměrně hledat protikladnou kvalitu:

velký – malý: toto je velká kostka, ale ještě potřebujeme najít malou kostku

dlouhý – krátký: čáry, šňůry,..

teplý – studený: Ty máš studené ruce, kdo je má teplé ?

I když není protiklad pro ruce je možné si ho doplnit slovem : tedˇmáte všichni ruce špinavé, od písku, ale až je umyjeme budou jaké ruce ? Čisté. Celý článek »

Deset kroků ke zdravé výživě: 7-8

7. Sůl

Sůl je důležitou složkou potravy, protože obsahuje sodík a chlor, které jsou pro organismus potřebné. Sodík zabraňuje ztrátám vody z těla a udržuje nervosvalovou dráždivost, chlór je součástí žaludeční šťávy a udržuje rovnováhu mezi kyselým a zásaditým prostředím v našem těle. Všeho moc škodí, a to platí i u soli. Nadměrné množství soli ve stravě totiž vede v těle a k potížím s ledvinami. Dětem do jednoho roka nesolíme vůbec, do tří let solení omezujeme na minimum. Jejich ledviny nejsou ještě připraveny na zátěž, kterou s sebou trávení soli přináší. Celý článek »

Deset kroků ke zdravé výživě: 5-6

5. Zelenina a luštěniny

Zelenina je nedílnou součástí zdravého jídelníčku i pro dospělé. Pro děti tvoří nedílnou součástí stravy. Kromě vitaminů obsahuje zelenina i minerální látky a je bohatá na vlákninu. Má nízkou energetickou hodnotu a snadno zasytí. Zeleninu můžeme podávat dětem v několika porcích denně. Nejideálnější je v syrovém stavu. Lze jí podávat dušenou, vařenou nebo restovanou. Luštěniny jsou zdrojem kvalitních rostlinných bílkovin a vlákniny. Zařadit do jídelníčku můžeme především hrách, fazole, čočku a cizrnu. Luštěniny by se na stole měli objevit 2x týdně. Lze luštěninami občas nahradit maso. Jedné porci masa (cca 60 gramů) odpovídá 5 lžic vařených luštěnin. Pozor na podávání luštěnin u malých dětí. Luštěniny obsahují velké množství vlákniny, se kterým si trávicí systém dětí nedokáže poradit. Celý článek »

Deset kroků ke zdravé výživě: 3-4

3. Mléčné výrobky

Mléčné výrobky jsou pro děti důležité zejména pro jejich zdravý růst. Mléko je významným zdrojem vápníku, který je důležitý pro vývoj kostí a také zubů. Pokud dítě neholduje k pití mléka jako takového, není nutné ho nutit. Mléko můžeme zakomponovat do stravy i jiným způsobem. Stačí jedna porce denně jogurtu nebo 20 gramů sýra. Zároveň nejsou pro děti nutné mléčné výrobky se sníženým obsahem tuku. Nízkotučné potraviny jsou především určeny lidem, kteří potřebují snižovat tělesnou váhu, nebo mají např. vysoký cholesterol. Pro zdravé děti jsou nízkotučné mléčné výrobky v podstatě zbytečné. Celý článek »

Vaše strava při kojení

Stačí tři výživná jídla denně, v nichž bude obsažena zelenina, asi půl litru mléka, vejce, maso, čerstvé ovoce, žitný chléb, pečivo. To jsou základní kameny vaši výživy. Strava má obsahovat hodně pokrmů bohatých na vápník. Vy i dítě je potřebuje k udržování a budování zdravých kostí a zubů. Jsou to mléko, mléčné výrobky, květák. Dále potřebujete vitamíny.