V minulé části jsme se zaměřili na obecnou část týkající se výběru hraček pro naše nejmenší. Nyní je na řadě si říci konkrétněji, jaké vybrat, pokud je naše dítě teprve v kojeneckém věku, nebo už se začalo batolit…
Začneme-li u novorozence, tam plní hračka v prvních týdnech spíše funkci dekorační, která má všem v okolí říci, že tady „bydlí dítě“. Jenže tím, jak dítě roste, a že je to hodně rychle, potřebuje ke svému vývoji i vhodné a věku přiměřené hračky, které se budou podílet na rozvoji jeho osobnosti tím správným směrem. Není proto vhodné kupovat kojencům hračky, které bude potřebovat až kolem druhého roku jen proto, že jsou krásné a miminku k narození pořizovat hned odrážedlo.
Dítě do půlroku
V tomto věku dítě nepotřebuje příliš mnoho hraček. Do přibližně tří měsíců stejně není schopné do zaťatých ručiček nic uchopit a navíc si s něčím hrát. Má ale rádo, když se může dívat okolo sebe, pozorovat rodiče, usmívající obličeje, poslouchat zvuky a hlavně hlasy.
Pro tento věk jsou vhodná například chrastítka a zvukové hračky na zavěšení, třeba na kočárek či postýlku, které se budou při pohybu kývat a vydávat zvuky, které upoutají pozornost dítěte. Využít můžeme ale i pískací hračky, které ale bude držet v rukou asi nejvíce my a dítěti ukazovat, co se s nimi dá dělat, aby byly tak krásně slyšet.
Dítě do jednoho roku
Neodvracíme pozornost od chrastítek, mohou dítěti i nadále dobře posloužit k poznávání tvarů, zkouší si na nich úchopy a obratnost rukou.
Pořizujeme i další, například kelímky či mističky (prodávají se jako hračky), zvláště pak ty, které se liší rozměrem a dítě tak poznává velikosti, zkouší, jak do sebe zapadají apod. Právě pro tuto věkovou kategorii dětí jsou tolik přitažlivé zcela obyčejné hrnce, pokličky, vařečky a další kuchyňské nádobí.
Nabízí se ale i celá řada dalších hraček – tahací hračky, plastová autíčka s velkými kolečky, vkládačky s různými tvary (dítě si procvičuje tvary, strká do otvorů vkládací doplňky). Ideální jsou také kostky a stavebnice (vždy s velkými kostkami), kdy dítě staví věže, skládá je vedle sebe apod. Nezapomínáme na jejich barevnost.
Do vody při koupání pořizujeme kachničky, lodičky a další hračky, se kterými se ve vodě dítě dobře pobaví a může i zkoumat, jaké má hračka vlastnosti – potopí se či nikoliv apod.
Protože bychom měly dítěti i ukazovat obrázky, pořizujeme jednoduché, snadno omyvatelné hračky – leporela. I když je bude náš potomek okusovat a oslintávat, nezanechá to na nich žádné stopy.
Batole od jednoho roku do tří let
Dítě začíná chodit, takže mu můžeme pořídit třeba velký míč, o který se může opřít.
Opět se hodí všelijaké zvukové hračky s příjemnými melodiemi. Velmi vhodné jsou vkládačky s rozličnými tvary, které si tak dítě vyzkouší a může je blíže poznávat. Rozvíjí tak i jemnou motoriku. Nyní se hodí již odrážedla či odstrkovala, také tahací hračky – každý si z dětství určitě pamatuje na žlutou kačenku na provázku…
Kupujeme také hračky podle toho, jestli jsou holčičky nebo kluky – nářadíčko, panenky, kočárky pro panenky…I když někdy je opak pravdou a holčičky v růžových nadýchaných šatičkách obdivují vrtačky a šroubováky a kluci nedají dopustit na kočárek s panenkou. Zakazovat bychom to neměli a nemusíme mít ani žádné obavy o jeho růst či vývoj, pokud si dítě vybere samo určitou hračku. Velkou roli tu hraje fantazii, tak proč jí bránit.
Dítě si již také hraje na pískovišti, takže pořizujeme lopatičky, kyblíčky a další „nutnosti“ k hrám venku. Výhodné pro hru jsou také velká auta, která se dají naložit třeba pískem.
Holčičkám můžeme pořídit dětské kuchyňky, žehličku apod. Zkrátka vše, kde se dítě může vyřádit a rozvíjet svou zručnost. Tyto hračky mu také pomáhají v pochopení světa kolem něj.
V tomto věku děti začínají tvořit, malovat. Takže se hodí pastelky, vodovky, modelovací hmota. Děti tak dostávají prostor pro svou fantazii a kreativitu.
A ještě jedno malé upozornění na závěr. Při výběru hraček se neřiďte jen tím, co si o ní myslíte vy, jak se líbí zrovna vám. V první řadě se mu zamlouvat vašemu dítěti, protože to bude právě ono, kdo s ní stráví většinu volného času.
Předchozí část: Vybíráme správné hračky pro nejmenší I. část